onsdag 24 juni 2015

Placera pengar när börsen faller

Hur ska man placera pengarna från aktieförsäljning? Just nu faller börsen dag efter dag och jag har sålt av aktier till en stor del. Frågan är vad jag ska göra med mina pengar nu? Aktier är för riskfyllt och Swedbank och Nordea erbjuder en för låg sparränta på sina sparkonton.

Jag surfade runt lite på www.bästasparräntan.net där jag hittade så kallade småbanker som erbjöd 5-6% i ränta, vilket är bra mycket bättre än vanliga sparkonton. Tror jag ska sätta in pengarna där, känns tryggare än aktier just nu.

Man kan också se att Riksbanken reporänta har rört sig stadigt nedåt vilket gör att även sparräntor drabbas negativt. Nu har man inte rört styrräntan mer utan man har börjat köpa statsobligationer för att göra flödet av pengar bättre. Återstår att se om det får fart på ekonomin igen!

Långräntan på tio år börjar röra sig uppåt vilket är oroväckande för att som vill låna pengar. Däremot folk som har pengar på sparkonton så kan det innebära högre sparräntor vilket är positivt.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar